Uncategorized @fa

لنز داخل چشمی

لنز داخل چشمی

لنزهای داخل چشمی امروزه برای درمان بیماری آب مروارید و اصلاح عیوب انکساری به عنوان جایگزینی برای جراحی های لیزری استفاده می شوند. برای درمان آب مروارید ابتدا عدسی کدر شده از چشم برداشته می شود و این لنزها که در اصطلاح پزشکی به آنها “سودوفاکیک“ (“pseudophakic IOL) گفته می شود، جایگزین آن می شوند اما در اصلاح عیوب انکساری، عدسی چشم دست نخورده باقی می ماند و این لنزها که در اصطلاح پزشکی به آنها فاکیکphakic IOL یا PIOL گفته می شود، از طریق شکاف، بین قرنیه و عنبیه کاشت می شوند.
در اصلاح عیوب انکساری برای افراد جوانتر که دارای عیب انکساری با درجه بالای چشم هستند، کاشت لنز درون چشمی انتخاب مناسب تری از روش های درمان لیزری است. مزیت این لنزها نسبت به لنزهای تماسی دائمی بودن آنها است. انواع لنزهای مناسب درمان عیوب انکساری قرنیه، شامل لنزهای ICL و لنزهای آرتیزان (Artisan) یا آرتیفلکس (Artiflex) هستند. این لنزها طی یک عمل جراحی بدون بیهوشی از طریق شکافی که در کناره قرنیه ایجاد می شود، کاشت می شوند؛ لنزهای ICL در پشت مردمک و عنبیه قرار می گیرند و لنزهای آرتیفلکس جلوی مردمک قرار گرفته و توسط گیره های تعبیه شده در آنها به عنبیه چسبانده می شوند.
این روش درمانی نیز مانند سایر روش ها بدون عوارض نیست اما عوارض آن بسیار نادر و در اکثر موارد قابل درمان است. این عوارض شامل التهاب و خونریزی داخل چشمی، عفونت داخل چشمی، در رفتگی لنز به صورت خود به خود یا در اثر ضربه، آب مروارید و کدورت قرنیه می باشند.