برخی موارد اورژانسی چشم

اورژانس های چشم به مواردی گفته می شود که بایستی هرچه سریعتر برای درمان آن به چشم پزشک مراجعه نمود و عدم درمان به موقع،باعث وارد شدن آسیب های جبران ناپذیری به چشم و سیستم بینایی می شود.
اورژانس های عمده چشم عبارتند از :
1_ سوختگی ها(شیمیایی،تشعشعی و حرارتی)
2_ ضربه ها(پارگی های پلک ، قرنیه و صلبیه)
3_ ورود اجسام خارجی به چشم
4_ کاهش ناگهانی دید(انسداد وریدها و شریان های شبکیه،خونریزی های داخل چشم)
5_ دوبینی

سوختگی های شیمیایی : وارد شدن هر گونه ماده سوزاننده به چشم ،از جمله مواد اسیدی ویا قلیایی،خطرناک می باشد،ولی سوختگی های قلیایی از نوع اسیدی خطرناک تر است. اساس درمان در اینگونه موارد این است که در اولین قدم و فورا بایستی چشم ها را در آب فراوان شست تا مواد اسیدی و قلیایی شسته و از چشم خارج شود. اگر آب تمیز هم در دسترس نباشد،باید از هر گونه آبی که در دسترس هست استفاده نمود.باید پشت پلک ها را هم کاملا بشویید تا ذرات باقی مانده مواد شیمیایی کاملا شسته شوند. سپس بیمار را به یک مرکز چشم پزشکی برسانید تا اقدامات بعدی انجام شود.
سوختگی های تشعشعی :‌‌ این نوع سوختگی ها معمولا در اثر قرار گرفتن طولانی مدت چشم در معرض اشعه های مضر، مانند اشعه ماوراء بنفش،اتفاق می افتد و باعث ایجاد سوختگی و زخم قرنیه می شود.از مهمترین این نوع سوختگی ها می توان به سوختگی قرنیه چشم در جوشکاران و اسکی بازان اشاره نمود . از علائم این نوع سوختگی ها درد شدید چشم ها،همراه با حساسیت شدید به نور و اشکریزش زیاد می باشد.
سوختگی های حرارتی : سوختگی های حرارتی در اغلب موارد پلک ها را درگیر می سازد. تورم،قرمزی و تاول زدن پلک ها از علائم مهم این عارضه می باشند . در اینگونه موارد،اغلب به علت بسته شدن غیر ارادی و شدید پلک ها،ممکن است قرنیه آسیبی شدیدی نبیند.
ضربه ها : صدماتی که باعث پارگی یا سوراخ شدگی چشم می شوند نیاز به مراجعه فوری جهت مداوا دارند.پارگی های قرنیه بسیار خطرناک هستند زیرا قسمت های داخلی کره چشم در معرض آسیب و عفونت قرار می گیرند. در هنگام وارد شدن ضربه های سنگین به چشم و احتمال ایجاد پارگی در قرنیه و یا کره چشم،نباید به چشم فشار وارد کرد زیرا در این صورت ممکن است محتویات داخل کره چشم بیرون بریزد. بنابراین در هنگام مواجهه با این گونه آسیب ها بهتر است از دستکاری کردن چشم توسط افراد غیر متخصص جلوگیری شود و فرد آسیب دیده را در اولین فرصت به مراکز اورژانس فرستاد.
اجسام خارجی : می توانند شامل ذرات فلز،شیشه،چوب و سنگ یا ذرات سایر مواد باشد.این ذرات بایستی هرچه زودتر از چشم خارج شود. بنابراین در مواجهه با فردی که احتمال می دهید چیزی به چشمش فرو رفته است باید از هر گونه دستکاری کردن خودداری نموده و فرد را در اولین فرصت به مراکز پزشکی ارجاع نمود.
کاهش ناگهانی دید،از فوریت های مهم چشم پزشکی است که نیاز به مراجعه هرچه سریعتر به چشم پزشک دارد.تاخیر در مراجعه به میزان یک ساعت ،ممکن است بینایی فرد را برای همیشه از بین ببرد و دیگر قابل علاج نباشد.
خونریزی های داخل چشمی : این خونریزی ها معمولا به دنبال وارد شدن ضربه های شدید به چشم و یا در افراد دیابتی و یا افراد با فشار خون بالا بوجود می آید.
انسداد وریدها و شریان های شبکیه:شایع ترین علامت آن،این است که دید چشم به طور ناگهانی و بدون احساس هیچ گونه دردی از بین می رود،بنابراین در این مواقع باید فرد را خیلی سریع به چشم پزشک رساند . در صورتی که از بین رفتن بینایی فرد به دلیل وجود انسداد در شریان مرکزی شبکیه باشد و وقت آن از یک ساعت بگذرد معمولا دیگرکاری نمی توان انجام داد و بینایی فرد به طور دائم از بین می رود . پس در اینگونه موارد،اتلاف وقت اصلا جایز نیست..
دوبینی : فلج شدن هرکدام از عصب های حرکتی چشم باعث می شود شخص همه اشیاء را به صورت دوتایی ببیند.در صورت بروز دوبینی ،مراجعه به چشم پزشک ضروری است.
در صورت بروز هر گونه مشکل حاد چشمی از جمله ضربه،کاهش دید یا تاری دید و درد چشم،برای شما و یا اطرافیان،در اسرع وقت به پزشکان ویا نزدیک ترین مرکز اورژانس(درمانگاه یا بیمارستان) مراجعه نمایید تا درمان های لازم انجام شود و تاخیر در مراجعه،باعث آسیب های جبران ناپذیر چشم و بینایی شما نگردد.