اصلاح عیوب انکساری

PRK

یکی از شیوه های درمان عیوب انکساری چشم و حذف عینک بوسیله لیزر است که بعد از معاینه و عکسبرداری برای درمان بیمار انتخاب می شود. عواملی مانند نوع عیب انکساری، ضخامت قرنیه، شکل قرنیه و شرایط چشم و اولویت های بیمار در انتخاب نوع عمل مناسب توسط چشم پزشک موثر هستند.

در این روش ابتدا چشم به طور موضعی با استفاده از قطره بی حس می شود، سپس لایه خارجی سطح قرنیه (اپی تلیوم) به کمک ابزار مخصوص جراحی برداشته شده و جهت اصلاح انحنای قرنیه، پرتو لیزر اگزایمر بر سطح قرنیه تابانده می شود. در نهایت چشم بیمار با لنز تماسی نرم پانسمان می شود.

عوارض جانبی این عمل بسیار نادر بوده اما ممکن است شامل اصلاح کمتر یا بیشتر از حد، اعوجاجات بینایی مانند هاله بینی، پخش نور به خصوص در شب، عفونت چشم به خاطر استفاده از لنز تماسی، کدورت قرنیه، و سختی مطالعه در هفته های اول باشد که غالباً پس از گذشت چند هفته تا چند ماه بر طرف می شوند.

Femto Lasik

یکی از مرسوم ترین و ایمن ترین روش های جراحی عیوب انکساری چشم است. این روش مانند عمل PRK هست با این تفاوت که در ایجاد فلپ یا برش سطح قرنیه از فمتو لیزر استفاده می شود که دقت بسیاری بالاتری دارد و ضخامت قابل قبول تری ایجاد می کند. بعد از ایجاد فلپ، انحنای قرنیه با استفاده از لیزر اگزایمر اصلاح می شود. بعد از عمل لایه برش خورده قرنیه به جای اولیه خود برگردانده شده و به عنوان پانسمان طبیعی عمل می کند. این عمل به مهارت بالای جراح نیاز دارد و هزینه آن نسبت به عمل PRK به دلیل استفاده از دستگاه فمتو لیزیک بالاتر است. مزایای عمل فمتولیزیک نسبت به عمل PRK، اغلب درد کمتر، بهبودی سریعتر، بدون احتمال کدورت قرنیه و عدم نیاز به استفاده طولانی مدت از قطره های چشمی است.
عوارض نادر عمل فمتولیزیک شامل اصلاح کمتر یا بیشتر از حد، عفونت چشم، اعوجاجات بینایی مانند هاله بینی، نزدیک بینی در شب و خشکی چشم می باشد.

SMILE

فمتو اسمایل چشم یا عمل ریلکس اسمایل(ReLEx SMIILE) جدیدترین و کم تهاجمی ترین روش اصلاح دید است. در این شیوه جراحی دیگر مانند دو شیوه قبل نیاز به استفاده از لیزر اگزایمر نیست، بلکه دستگاه فمتوسکند زایس که قابلیت اسمایل را نیز در خود دارد با ایجاد دو برش در سطح قرنیه، بافتی عدسی شکل به نام Lenticule داخل قرنیه تشکیل می دهد. سپس جهت اصلاح شکل و فرم قرنیه، این بافت عدسی شکل از برش لبخند مانند بسیار نازکی که بر محیط قرنیه ایجاد شده، خارج می شود.
از مزایای استفاده از این روش، سرعت بهبود بیمار، کمترین دستکاری در چشم، کمترین میزان خشکی چشم، بدون افزایش فشار چشم در حین جراحی، بدون درد و اشک ریزش می باشد.

Trans PRK

عمل ترنس پی آر کی که به آن عمل مجدد PRK نیز گفته می شود روش جدید تر و سریعتری از PRK هست که در آن به جای برداشتن لایه سطحی قرنیه با ابزار مکانیکی یا مواد شیمیایی و سپس تاباندن لیزر، کل فرآیند جراحی در یک مرحله و توسط لیزر انجام می گیرد. از مزایای این روش نسبت به PRK، درد کمتر، دوره نقاهت کوتاهتر، سرعت بالای جراحی درحدود کمتر از 60 ثانیه، احتمال کدورت قرنیه کمتر و همچنین میزان خشکی چشم پایین تر است.

Supracor

یکی از شیوه های جراحی اصلاحی لیزری برروی قرنیه جهت درمان پیرچشمی می باشد. این روش برای بیمارانی که در سنین پیرچشمی هستند و همزمان دچار نزدیک بینی یا دوربینی هستند، قابل انجام است. در این تکنیک، با استفاده از لیزر اگزایمر و تکنیک فمتولیزیک، قرنیه به شکل چند کانونی در می آید و فرد قادر خواهد بود فواصل دور و نزدیک را ببیند.

لنز داخل چشمی

لنزهای داخل چشمی امروزه برای درمان بیماری آب مروارید و اصلاح عیوب انکساری به عنوان جایگزینی برای جراحی های لیزری استفاده می شوند. برای درمان آب مروارید ابتدا عدسی کدر شده از چشم برداشته می شود و این لنزها که در اصطلاح پزشکی به آنها “سودوفاکیک“ (“pseudophakic IOL) گفته می شود، جایگزین آن می شوند اما در اصلاح عیوب انکساری، عدسی چشم دست نخورده باقی می ماند و این لنزها که در اصطلاح پزشکی به آنها فاکیکphakic IOL یا PIOL گفته می شود، از طریق شکاف، بین قرنیه و عنبیه کاشت می شوند.
در اصلاح عیوب انکساری برای افراد جوانتر که دارای عیب انکساری با درجه بالای چشم هستند، کاشت لنز درون چشمی انتخاب مناسب تری از روش های درمان لیزری است. مزیت این لنزها نسبت به لنزهای تماسی دائمی بودن آنها است. انواع لنزهای مناسب درمان عیوب انکساری قرنیه، شامل لنزهای ICL و لنزهای آرتیزان (Artisan) یا آرتیفلکس (Artiflex) هستند. این لنزها طی یک عمل جراحی بدون بیهوشی از طریق شکافی که در کناره قرنیه ایجاد می شود، کاشت می شوند؛ لنزهای ICL در پشت مردمک و عنبیه قرار می گیرند و لنزهای آرتیفلکس جلوی مردمک قرار گرفته و توسط گیره های تعبیه شده در آنها به عنبیه چسبانده می شوند.
این روش درمانی نیز مانند سایر روش ها بدون عوارض نیست اما عوارض آن بسیار نادر و در اکثر موارد قابل درمان است. این عوارض شامل التهاب و خونریزی داخل چشمی، عفونت داخل چشمی، در رفتگی لنز به صورت خود به خود یا در اثر ضربه، آب مروارید و کدورت قرنیه می باشند.